
Halverwege 2017 is het tijd om te kijken welke wijntrends we het aankomende half jaar nog kunnen verwachten. Hoewel sommige mensen denken dat de wijnmarkt nooit veranderd, is de waarheid heel anders! Nieuwe generaties staan op en zoeken naar nieuwe smaken, technieken en stijlen. Maar ook de behoeften van consumenten veranderen met de tijd. Onderstaand sommen wij een aantal trends voor je op.
1. Opkomst nieuwe druivensoorten
De belangrijkste wijntrend is wellicht de opkomst van allerlei 'nieuwe' druivensoorten. Voor de echte wijnkenner zijn deze druivensoorten geen geheim, maar bij de grote massa beginnen druivensoorten zoals Albariño en Vermentino nu ook door te breken. Men valt niet altijd terug op de alom bekende en vertrouwde Chardonnay of Sauvignon Blanc, maar durft te experimenteren. Bij de WijnGoeroe hebben wij een groot aanbod wijnen van verschillende druivensoorten, rechtstreeks geïmporteerd van gerenommeerde wijnboeren!
2. Wijn en spijs
Informatie over wijn en spijs combinaties is tegenwoordig erg makkelijk te verkrijgen. Bij alle wijnen, zo ook op onze website, staat omschreven bij welke gerechten een wijn het beste past. Ook in de winkels wordt er volop advies gegeven over de beste smaakcombinaties. Daardoor staat de consument er ook steeds vaker positief tegenover om de perfecte wijn voor een bepaald gerecht aan te schaffen. Heb jij advies nodig over een wijn en spijs combinatie? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen of bij ons wijnpakhuis langs te komen voor advies!
3. Wijnfles design
Een wijntrend die niet zozeer draait om de smaak van de wijn, maar vooral om het uiterlijk. De consumenten, voornamelijk Millenials, zijn niet alleen meer tevreden met de smaak van de wijn, maar willen ook een fles met een gelikt design. Men wil graag bijzondere etiketten die mooi staan op tafel, het oog wil immers ook wat. Dit resulteert in het feit dat steeds meer wijnmakers ook designers inhuren voor creatieve labels.
4. Kleinere flessen
Een wijntrend die voornamelijk bij de oudere consument een rol speelt is de behoefte aan kleinere flessen. Men wil graag genieten van een wijntje, maar wil niet gelijk een grote fles aanbreken, voornamelijk in verband met houdbaarheid. Daarom worden er steeds vaker ook kleine flessen wijn geproduceerd. Ook wordt er onderzoek gedaan naar verpakkingen die houdbaarheid kunnen verlengen.